قاب های خالی

دیروز صادق هدایت 108 ساله شد.

معرفی صادق هدایت: صادق هدایت کسی است که بیشتر مردم و نیز درس خواندگان فارغ التحصیلان دانشگاهی آثار وی را به بهانه ی این که شاید آن ها را به خودکشی وادار کند نه خوانده اند و نه خواهند خواند!


ریشه شناسی

آیا نام اسپانیا برگرفته از نام شهر اصفهان یا سپاهان است؟

دوست فاضلی به نقل از دکتر فریدون جنیدی یقین یافته بود که نام اسپانیا برگرفته از اسم شهر سپاهان است! احتمالاْ اصفهانیان یا سپاه سپاهان تا آن جا نفوذ داشته اند! ریشه شناسی مقوله ای است که جانبداری در آن نتایجی را به بار می آورد که قابل استناد نخواهند بود.

ظاهراْ تلفظ نام اسپانیا در زبان فارسی از زبان فرانسوی و لاتین برگرفته شده. و این تشابه آوایی باعث چنین قضاوتی گشته است.

درباره ریشه ی اسپانیا بیشنر منابع ریشه شناسی گفته اند : زمانی که فینیقیان در ۲۵۰۰ سال پیش برای تجارت از مسیر آفریقا به این سرزمین آمده بودند - سرزمینی که بعد ها به خاطر  رود Iberus یونانیان آن را ایبریا  نامیدند- به انبوه حیواناتی با گوش های بلند برخوردند که به خاطر تشابه به نوعی خرگوش کوهی موطنشان( Hyrax ) آیشپانیم i-shepan-im  نامیدند.

سپس در دوران رومی ها به هیسپانیا معروف گردید. سکه هایی نیز از آن دوران باقی مانده که تصویر خرگوش بر آن ضرب شده است. البته در بیشتر منابع ریشه واژه اسپانیا را دچار ابهاماتی دانسته اند.

اشتقاق دیگر این نام گذاری را برخی به خاطر این دانسته اند که در شمال کارتاژ بوده sphan .به همین قیاس یونانیان نیز ایتالیا را به جهت این که  در غرب سرزمینشان واقع می شده Hesperia می نامیدند. ( سرزمین غروب خورشید).

دکتر بهزاد معینی سام در مقاله ی ریشه شناسی واژه اصفهان به طور کامل به این واژه و ریشه هایش پرداخته است. علاقه مندان می توانند توضیحات بیشتر درباره ی اصفهان را در این مقاله بیابند. کلیک کنید.


قاب خالی

قاب خالی عنوان نوشته هایی است درباره ی آن هایی که دوست داری تصویرشان را بر در و دیوار ببینی!

چامسکی زبان شناس نظریه پرداز و منتقد نظام های جنگ سالار

از دل گریخته ها ۶

جو پردی را از طریق سریال لاست شناختم. آهنگ Wash away در یکی از قسمتهای نخست لاست چنان به دل نشست که مدت ها جزو آهنگ های بالینی من بودند. جو پردی Joe Purdy آوازخوان و ترانه نویس سبک فالک و کانتری آمریکا در ده سال گدشته بیش از ده آلبوم منشر کرده که برخی از آن ها مانند: Paris in The Morning و You can Tell Georgia بیش از هشتاد هزار داونلود در سراسر جهان داشته اند.

آهنگ wash Away بار نخست در آلبوم  Julie Blue ارائه گردید که بعدها با تغییرات اندکی به یکی از زیباترین آهنگ های لاست تبدیل گردید.

Wash Away

آه پیش از این چه مصیبت هایی داشتم، اکنون دیگر خبری از آن ها نیست.

چونکه همه ی آن ها از بین رفته اند

همه ی آن ها از بین رفته اند

خدایا آن روزها من گناهکار بودم اما اکنون دیگر نیستم

اکنون همه ی آن ها از بین رفته اند

............................................

در آن روزها دوستانی داشتم اما اکنون نه

چونکه همه ی آن ها رفته اند

....

برای شنیدن و دانلود آهنگ Wash Away این جا را کلیک کنید.

نماهنگ Wash Away در سریال لاست.



Discography

رخت نو

قالب وبلاگ به لطف زحمات جناب آقای بردال رختی نو بر تن کرد.

از دل گریخته ها ۵

هراس

هراس من همه از مردن در سرزمینی ...........

 - شاملو-

جمعه برای زندگی

جمعه برای زندگی: معرفی وبلاگ موسیقی

درخت های جنوب میوه های عجیبی بار می آورند
از برگ درخت تا ریشه غرق خون است
نسیم جنوب بدنهای سیاه را تکان میدهد
میوه عجیبی از درخت سپیدار آویزان است
ابیات فوق بخشی از ترجمه ی آهنگ
Strange Fruit اثر بیلی هایدی می باشد. وبلاگ آهنگ های اعتراضی گلچینی از آهنگ های اعتراض را به همراه ترجمه ی فارسی آن ها گرد آورده. برخی از این آهنگ ها جزو ۱۰۰۱ آهنگی است که باید پیش از مردن شنید.
باب دیلن

باب مارلی