غفلت از زبان بومی و اضمحلال طبیعت

غفلت از زبان بومی و اضمحلال طبیعت عنوان مقاله ای است به قلم امیلیا نرسیسیانس چاپ شده در آخرین شماره فصل نامه مجله زبان شناسی، شماره اول، بهار وتابستان 1389، تاریخ نشر آبان 1390.

همان گونه که از عنوان مقاله پیداست، ارتباط زبان و گویش در حفظ طبیعت از مطالبی است که کمتر به آن پرداخته شده است. این موضوع بیشتر در نواحی دور از مرکز مشهودتر به چشم می آید. با توجه به تجربه و علاقه شخصی این نابودی را به عینه در چنین مناطقی دیده ام. هرگاه شما واژه خاص و انحصاری اشیا، ابزار، گیاه، درخت ، سنت و ساختاری را فراموش کنید و یا نسل جدید از آن بی خبر باشند، طبعاً در نگاه داشت آن نیز دقت و تعصبی نخواهند داشت.

امیلیا نرسیسیانس در مقدمه مقاله خود آورده است که: (( تحقیقات متعدد حاکی از وجود رابطه مستقیمی است بین اضمحلال زیست بوم زبان و گویش های محلی.))

 معمولاً از نقش ارتباطی زبان در طرح های زیست محیطی غفلت می شود. کم توجهی به دانش بومی مستقر در زبان نیز به زیان های جبران ناپذیری منجر می شود. از مثال های ملموس ذکر شده در مقاله، نمونه های گیاهان دارویی - کشاورزی و شیوه های ماهیگری است که در استان هرمزگان به نحو بارزی به چشم می آید.

خواندن این مقاله را به دوستان توصیه می کنم. (( چنان چه به اصل مقاله دسترسی ندارید دستور فرمایید تا ایمیل شود.)

نظرات 3 + ارسال نظر
saeed دوشنبه 21 آذر‌ماه سال 1390 ساعت 04:48 ب.ظ

آیا عکسش هم درست است یعنی هر جا محیط زیست حفظ شده، زبان ساکنانش، بومی بوده؟!
تخریب محیط زیست هزار و یک دلیل دارد که شاید ارتباطش ـ آن هم از نوع مستقیم ـ با زبان بومی آن قدرها هم قابل توجه نیست.

ناخدا سه‌شنبه 13 دی‌ماه سال 1390 ساعت 05:02 ب.ظ

moteasefom be onshoni ke to shahre khoshon ba sarhadioun farsi gap azanen. ostad shoma hadeaghal be danshjounkho begi ke itou naboot.

رهی جمعه 16 دی‌ماه سال 1390 ساعت 12:30 ق.ظ http://derica.blogfa.com

سلام جناب محبی
لطفا مقاله را ارسال بفرمایید
ممنون

سلام
جناب رهی!
به چه نشانی یا ایمیلی؟

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد