تحلیل گفتمان التماس دعای پایان ورقه های امتحانی

تحلیل گفتمان التماس دعای پایان ورقه های امتحانی

دکتر حسرتی و خانم محمدزاده در این باره مقاله ی بسیار جالبی نوشته اند که در ژورنال تحلیل گفتمان به چاپ رسیده است. اصل مقاله را از این لینک می توانید تهیه کنید. پیش از این برخی از دوستان به این التماس دعای دانش جویان اشاره کرده بودند.

عنوان مقاله:

Exam papers as social spaces for control and manipulation: ‘Dear Dr X, please I need to pass this course

ورقه های امتحانی به عنوان جنبه های اجتماعی کنترل و اعمال نفوذ: دکتر ایکس، خواهش می کنم، به قبولی این درس نیاز دارم.

از دیدگاه زبان شناسی و علم تحلیل کلام Manipulation به معنای منابع غیر مشروع سوءاستفاده قدرت توسط افرادی که در مرتبه بالا و نابرابر اجتماع قرار دارند. به عبارتی اعمال از مرتبه بالا بر فرودستان. در این مقاله نشان داده شده که چگونه دانشجویان سعی دارند Manipulation را از پایین به بالا انجام دهند تا به خواسته خود دست یابند و بر استاد خود آگاهانه تاثبر بگذارند. چهار راهکاری که در این نوشته دیده می شود عبارت بودند از: 1- بهره برداری و سوءاستفاده از اعتقادات مذهبی. 2- برجسته سازی مشکلات شخصی و اجتماعی به عنوان دلیلی برای عدم آماده بودن در امتحان. 3- اشاره به عواقب عدم قبولی در امتحان. 4- به کار بردن اصطلاحات و تعارفات تجلیل آمیز.

در پایان در این مقاله نشان داده شده که چگونه Manipulation می تواند از مرتبه ی پایین نیز رخ دهد. یکی دیگر از ویژگی های این گونه التماس دعاها غلط های دستوری و املایی است. که باید مشخص شود آیا تعمدانه بوده یا نه؟

خواندن آن را به علاقه مندان تحلیل کلام توصیه می کنم.




نظرات 7 + ارسال نظر
saeed پنج‌شنبه 17 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 08:01 ق.ظ

سلام/ من در دبیرستان هم این تجربه را داشته ام. فکر می کنم علت اصلی "باب شدن درس فروشی" یا "مدرک فروشی" است؛ هر کسی به خود اجازه می دهد وارد حوزه درس خواندن و درس دادن شود. البته شرایط اجتماعی و تاثیرات آن به هیچ وجه قابل چشم پوشی نیست. وقتی اکثر مسائل جامعه مبتلا به بیماری باشد، این حوزه هم در امان نخواهد بود.

لاتیدان پنج‌شنبه 17 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 09:13 ب.ظ http://latidan3.blogsky.com/

جالب
و جذاب
وجدید
درود برشما

مهدیه یکشنبه 20 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 11:58 ق.ظ http://www.mirror-m2.mihanblog.com

ما را می گویی، هاج و واج از این همه تکثره ی حیا و نجابت!!!
حالا درست است استاد و دانشجو باید همچین یه نمه ندار و بی پروا باشند ولی نه دیگر تا این حد که پای ورقه ی امتحانی تاسوعا عاشورا راه بیندازد+ سینه زنی و زنجیر زنی با تمامی ضمایم و تعلیقات!!!! فکر می کنم این دست دانشجوهای متواضع و سربه زیر و متوازی الاضلاع برگردند منزل ور دل والدینشان جدول ضرب حفظ کنند برای همه بهتر باشد!

سید مجید جمعه 29 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 03:01 ق.ظ

روحش شاد هنوز یادم نرفته وقتی درسه قصه ی عینکم را با لحجه ی شیرازی میخوند

ناجی جمعه 20 مرداد‌ماه سال 1391 ساعت 07:03 ب.ظ http://www.irnajva.ir

سلام استاد عزیز امیدوارم حالتون خوب باشه
واقعا جالب بود
راستش من حق می دم بهشون
چون خودم شاگردتون بودم می دونم در ظاهر چقدر سخت گیریرن ولی در باطن همیشه هوای دانشجوها رو داشتین راستش من خودم هم سر امتحان زیر برگه یه بار براتون التماس دعا نوشتم .
بهرحال خاطراتم زنده شد .
موفق باشید

ملیجک یکشنبه 23 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 09:25 ب.ظ

عامو تو حالت خرابن

ترانه شنبه 10 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 01:50 ق.ظ

سلام ، خسته نباشید استاد خوبم .
میخواستم بگم شما یکی از بهترین استاد های شهرمون هستین ولی متاسفانه باید اعتراف کنم با اینکه بدمون میاد که شهرستانی ها ما رو بی فرهنگ و بی ادب خطاب میکنن ، باید بگم بعضی از مردم شهرم قدر ادم های بزرگ و نکته سنجی مثه شما رو نمیدونن و خودخواهانه با الفاظ و حرکات ناشایست شما رو مورد ازار قرار میدن .
من به عنوان یه مینابی از شما عذر میخوام و ازتون ممنونم که با مهارت تمام و مو شکافانه جریانات و موضوعات روزمره زندگی من وامثال من رو مورد انتقاد قرار میدید .
کاش میتونستم دوباره و دوباره شاگرد استادی چون شما بشم .
با تشکر از مطلب کامل و عالی شما استاد عزیز

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد