تحلیل گفتمان التماس دعای پایان ورقه های امتحانی

تحلیل گفتمان التماس دعای پایان ورقه های امتحانی

دکتر حسرتی و خانم محمدزاده در این باره مقاله ی بسیار جالبی نوشته اند که در ژورنال تحلیل گفتمان به چاپ رسیده است. اصل مقاله را از این لینک می توانید تهیه کنید. پیش از این برخی از دوستان به این التماس دعای دانش جویان اشاره کرده بودند.

عنوان مقاله:

Exam papers as social spaces for control and manipulation: ‘Dear Dr X, please I need to pass this course

ورقه های امتحانی به عنوان جنبه های اجتماعی کنترل و اعمال نفوذ: دکتر ایکس، خواهش می کنم، به قبولی این درس نیاز دارم.

از دیدگاه زبان شناسی و علم تحلیل کلام Manipulation به معنای منابع غیر مشروع سوءاستفاده قدرت توسط افرادی که در مرتبه بالا و نابرابر اجتماع قرار دارند. به عبارتی اعمال از مرتبه بالا بر فرودستان. در این مقاله نشان داده شده که چگونه دانشجویان سعی دارند Manipulation را از پایین به بالا انجام دهند تا به خواسته خود دست یابند و بر استاد خود آگاهانه تاثبر بگذارند. چهار راهکاری که در این نوشته دیده می شود عبارت بودند از: 1- بهره برداری و سوءاستفاده از اعتقادات مذهبی. 2- برجسته سازی مشکلات شخصی و اجتماعی به عنوان دلیلی برای عدم آماده بودن در امتحان. 3- اشاره به عواقب عدم قبولی در امتحان. 4- به کار بردن اصطلاحات و تعارفات تجلیل آمیز.

در پایان در این مقاله نشان داده شده که چگونه Manipulation می تواند از مرتبه ی پایین نیز رخ دهد. یکی دیگر از ویژگی های این گونه التماس دعاها غلط های دستوری و املایی است. که باید مشخص شود آیا تعمدانه بوده یا نه؟

خواندن آن را به علاقه مندان تحلیل کلام توصیه می کنم.